Get Adobe Flash player

 2012. október 19-én a Családcsoport foglalkozás keretében Papp Miklós görögkatolikus parókus tartott előadást „A férj és feleség szerepköre a keresztény házasságban” címmel a szirmabesenyői művelődési házban.

Az előadás során sok kérdés vált világossá. Miklós atya azzal kezdte, hogy beszélhetünk-e egységesen keresztény emberről? Egy pápai megnyilatkozásra hivatkozva azt mondta, hogy keresztény nőről és keresztény férfiról külön-külön kell beszélnünk. A következőkben kifejtette, hogy miért is.

 

Az, hogy a mai korban elfogadjuk az evolúciót, az ember fejlődéstörténetét, nem okoz problémát a keresztény egyházban. Tudjuk, hogy a teremtéstörténet, Ádám és Éva története az akkori kor nyelvén íródott, és azt jelenti, hogy az embert Isten teremtette, saját hasonlóságára. A bűnbeesés pedig nap-mint-nap megtörténik velünk, bennünk van a bűnre való hajlam.

 

Visszatérve a férfi-női különbségekre, biológusoktól hozott példákat. A kivetítőn láthattuk, hogy eleve más a férfi és a nő agyi felépítése. A nő alapvetően „beszélő lény”, az agyának jelentős része részt vesz a kommunikációban, míg a férfi agyának kisebb része szolgálja ezt a feladatot.

A keresztény párkapcsolatban, házasságban sokszor adódik olyan konfliktus, hogy a férfi nem hallgatja meg a nőt. Ekkor a nő elhanyagoltnak érzi magát, hogy nem foglalkoznak vele. Ezért fontos, hogy a férfi ismerje azt, hogy a feleségének szüksége van a beszélgetésre, és szánjon időt rá.

 

Másik jelentős különbség a két nem között, hogy a nő sokfelé tud figyelni egyszerre, a férfi pedig egy dologra tud nagyon erősen koncentrálni, a férfi térlátása sokkal fejlettebb, mint a nőké. Ennek a biológiai-fejlődés alapja az, hogy míg a nők (az ősemberek korában) a barlangban tartózkodtak, egymással kommunikáltak, vigyáztak a gyerekekre, így több felé kellett figyelniük, addig a férfiak elmentek mamutra vadászni. A vadászathoz pedig jó térlátásra volt szükség, hogy pontosan ki tudja számolni a férfi, mikor kell eldobni a kőbaltát, hogy eltalálja a mamutot, ki kellett számítani annak sebességét, hogy a megfelelő pillanatban tudják elfogni az állatot. Nekik a mamutra kellett figyelniük, ez máig megmaradt a férfiakban. Általában a férfiak egyszerre egy dologra figyelnek, s a teljes külvilágot ki tudják zárni. Ez megint konfliktushoz vezethet. Ha ebben a koncentrálásban megzavarják a férfit, akkor fusztrált lesz és ingerül, ezért a nőnek tudnia kell hagynia a férjét, hogy befejezze a munkát, amit elkezdett, s ne zavarja meg közben.

Nincs értelme arról beszélni, hogy a férfi a jobb, vagy a nő? Különbözünk egymástól, és a férfinak egyre jobban meg kell értenie a nőt, míg a nőnek egyre jobban meg kell értenie a férfit. Nagyon fontos, hogy tudjunk egymás különbözőségéről, és figyeljünk oda egymás igényeire.

A mai kor társadalmában felcserélődhetnek a szerepek. Sok boldogtalan nő és férfi van. A reklámok és társadalmi berendezkedésünk olyan dolgokat vár el egy nőtől, ami igazában férfinak való. Nem engedi, hogy a nő kiteljesedjen, hogy anyává váljon és otthon teremtsen, ahol mindig ég a tűz, amely mellett a férfi és a nő egyaránt megmelegedhet. Elférfiasodott nők jelennek meg körülöttünk, akik karriert építenek, elhanyagolják a családjukat, visszafejlődik lelki érzékenységük.

Egy családban fontos, hogy a gyerekeknek legyen anyjuk és legyen apjuk. Mindketten másként szeretik a gyerekeiket. Az anya inkább a feltétlen szeretetet adja, bármi is történik gyerekével, attól még az ő gyereke marad és megvédi, hazavárja. A férfi inkább követel a gyerekétől, hogy „legyen belőle valaki”

 

Végezetül keresztény szemszögből meg kell említenünk, hogy családot két felnőtt, felelős ember alkothat, egy férfi és egy nő, akiknek rendben van a kapcsolatrendszerük vízszintesen, - vagyis az emberekkel – és függőlegesen – vagyis az Istennel.

A család akkor lesz élő, ha van honnan merítenie. A család akkor lesz boldog, ha jelen van benne a szeretet, s állandóan tudnak meríteni Jézus Krisztus végtelen szeretetéből. Hiszen Isten képére és hasonlatosságára vagyunk teremtve, ahogy az Atya mindent odaad a Fiának, a Fia pedig visszaad mindent az Atyának, úgy férfi és nő is Isten szeretetéből táplálkozva újra és újra tudja szeretni a társát, a családját.

Az előadás után tartalmas kiscsoportos megbeszélés következett, majd ismét összegyűlve összegeztük a megbeszélt témákat.

A program a nyertes TÁMOP pályázat, „Hittel a szirmabesenyői családokért” projekt keretében valósult meg, ahol használtuk a pályázatban nyert kivetítőt, notebookot, és fényképezőgépet.

Facebook

Keresés

Elérhetőség

Levélcím:
3711 Szirmabesenyő, Iskola utca 26.

Parókus:  dr Szarka János 

Telefonszám:  (46) 421-691

Tanácsadási alkalmak

Tanácsadási alkalmak:

 A tanácsadások igénybe vehetők a fenti projekt felnőtt fiataloknak- és a családcsoportnak tartott foglalkozásai kapcsán (2012 szeptemberétől – 2013 májusáig minden hónap 3. és 4. péntekjein 16,30-20,30 óráig).

 Szívességcsere központ

Szirmabesenyői Görög Katolikus Egyházközség a Szirmabesenyői Páli Szent Vince Szeretetszolgálattal együttműködve szívességcsere központot működtet a Szeretetszolgálat Szirmabesenyő Kossuth u. 3. sz. alatt lévő épületében. A szolgáltatás igénybe vehető a projekt időtartama alatt; hetente keddi napokon 14 – 16 óra között.

Bővebben...

Az oldalon lévők

Oldalainkat 8 vendég és 0 tag böngészi






"Noé bárkájának építése Szirmabesenyőn" nyertes projekt.

Kedvezményezett neve: Szirmabesenyői Görög Katolikus Egyházközség
Pályázat címe: "Noé bárkájának építése Szirmabesenyőn"
Azonosítószám: EFOP-1.3.7.-2017-00029
2018.02.01-2021.01.31.



"Hittel a szirmabesenyői családokért" nyertes projekt.
Kedvezményezett neve: Szirmabesenyői Görög Katolikus Egyházközség
Pályázat címe: Hittel a szirmabesenyői családokért
Azonosítószám: TÁMOP-5.5.1.B-11/2-2011-0192