Get Adobe Flash player

   
2012. október 12-én a nyertes „Hittel a szirmabesenyői családokért” nevű TÁMOP pályázat keretében ismét előadáson vehettünk részt, melyet Buzgán József plébános atya tartott. Az előadást kiscsoportos megbeszélés követte, majd a kiscsoportok összegyűltek és megbeszélték a felmerülő témákat, kérdéseket.

Használtuk a pályázaton nyert notebookot, kivetítőt, valamint a digitális fényképezőgépet.

Az előadás címe: A világ vallásai, Jézus Krisztus, a szeretet „szélsősége”.

(Fényképeket ide kattintva nézhet a találkozóról

1.)

     A hármas felosztású találkozón először az előadásra került sor, melyben áttekintettük a világ vallásait. Érintettük pl. a hinduizmust, a Kínában honos vallást, a LaoCe követőit, ahol azt vallják, hogy a világ úgy van megteremtve, hogy az jó, és ne törjük magunkat, hogy azt túlságosan megváltoztassuk, törődjünk bele sorsunkba, és leljük meg a lelki békét. Ezzel szemben a konfucianizmus azt tanítja, hogy legyünk aktívak, és változtassunk életünkön, ne engedjük, hogy elnyomás alatt éljünk.

     India vallásai, a brahmanizmus, buddhizmus stb. szintén törekedtek valamiféle nyugalom megszerzésére, ehhez tartoznak szent könyvek is, pl a Védák könyve.

     Mint Európában egyre terjedő vallást, az iszlámot is meg kellett említenünk. Érdekes volt hallani, hogy ha olyan rossz vallás lenne az iszlám, akkor miért terjednem mai napig is? A szent könyvük a Korán, s a vallás alapítója Mohamed próféta volt. Ők elismerik Jézust is egy prófétának, szent helyük Mekka, ahová egy muszlim ember életében legalább egyszer el kell, hogy jusson.

     Ezek után tértünk rá a zsidó vallásra, amely nélkül nem lehetnénk keresztény emberek, hiszen Isten kiválasztotta magának Izraelt, a zsidókat, hogy ott készítse elő a világ megváltásának művét.

   Az ószövetségi írásokban folyamatos fejlődést tapasztalhatunk, ahogy egyre közelebb kerültek Krisztus születésének dátumához, egyre teljesebb istenkép figyelhető meg az írásokban.

 

     Abban az időben nagyon nagy fokú volt a Megváltó, a Messíás-várás, nem csak a zsidó nép részéről. A Krisztus-korabeli Római Birodalomban szerte szét szóródott, ún. szórvány zsidók már igényelték, hogy le legyen fordítva görög nyelvre az ószövetségi könyvek, így a nyelvet már nem beszélő diaszpórában (szórványban) élő zsidók is olvashatták azokat. Visszatérve a birodalomban lévő messíás-várásra, meg kellett említeni, hogy voltak olyan „pogány” emberek, akik csatlakoztak a zsidókhoz, követték hagyományait.

Abban a korban a többisten-tisztelet uralkodott, és ezen körülmények között létezett egy nép, aki azt mondta, hogy nincs más isten, csak egy, a Teremtő, akit soha senki nem látott, de prófétákon keresztül szólt hozzánk. A kiüresedett többisten-hitben élő pogányok is vártak valamit, valami nagy változást.

Ebbe a korszakba született bele Jézus Krisztus, aki ugyanolyan gyermekként jött a világra, mint bármilyen más gyermek, annyi különbséggel, hogy Ő a Szentlélektől fogant Mária méhében, aki nem volt férfival, tehát szűz volt és bűnmentes. Jézus két természetet egyesített magában. Egyrészt ember volt, másrészt Isten. Ő Istenember, magára vette a mi emberségünket, hogy megvalósítsa a mi megváltásunkat.

Gyermekként fejlődött, és egyre jobban tudatában lett a küldetésének, majd 30 éves korában fellépett és megkezdte 3 éves működését.

Ha visszaemlékszünk Illés próféta esetére, amikor az Úr elvonult előtte, a szélviharban nem volt, a tűzben nem volt, viszont a Lágy Szellőben vélte felfedezni a próféta Isten jelenlétét.

Az Istent akkor nem láthatta, mert meghalt volna, viszont Krisztus eljövetelével közénk jött az Isten, látható formában.

 

     De mit jelent, hogy a szeretet szélsősége? Miben volt szélsőséges Jézus? Tudta, hogy mi a küldetése, és nem hajlott el annak útjáról az emberek tetszése vagy utálata miatt. Volt olyan helyzet, amikor sokan elhagyták Őt, mert nem bírták hallgatni az Ő tanítását, „kemény beszédnek” nyilvánították. Ekkor kérdezte meg az apostolokat, akiket kiválasztott maga mellé, hogy „Ti is el akartok hagyni?” Erre Péter válaszolt, hogy: Kihez mennénk Uram, hiszen nálad vannak az örök élet igéi?

Jézus tanított, emberként küszködött a keresztre-feszítése előtt, vérrel verejtékezett, de legyőzte az emberi gyengeség visszahúzó erejét és önként vállalta, hogy elfogják, megostorozzák, gúnyolják, kihallgassák, szöggel átverjék, megalázzák, és felfeszítsék a keresztre, amely abban a korban az egyik legmegalázóbb kivégzési módszer volt. És még ott a kereszten is az egyik latornak odaajándékozta az örök életet, és könyörgött az Atyához, hogy bocsásson meg a megölőinek, hiszen nem tudják, mit tesznek. Meghalt. A zsidó templom kárpitja kettészakadt, ami jelképezte, hogy végleg vége az Ó szövetségnek, és elérkezett az Emberszerető Isten országa, hiszen az Atya lélekben imádókat akar, és minden embert üdvözíteni akar.

Halálakor mindenki megrémült, de Ő feltámadt, és üresen hagyta a sírt, többször megjelent tanítványainak, és elküldte őket a föld minden nemzetéhez, hogy kereszteljék meg és tanítsák őket. Majd elküldte a Szentlelket is, aki megtanít bennünket, hogy az alkalmas időben mit mondjunk.

 

A mi életünkben a „keresztény szélsőség” az, hogy megtartjuk a legfőbb parancsot, „Szeressétek egymást úgy, ahogy én szeretlek benneteket”.

A szeretet az, amely egy családban is a legfontosabb, a kisgyermek ki van szolgáltatva szülei szeretetének, és őt a családban Isten szeretetének felismerésére és elfogadására kell nevelni. A nevelési módszerek közül a legjobb belátásunk szerint választva.

 

2.)

   Ezután a kiscsoportok megbeszélést tartottak, amelyen mindenki elmondhatta véleményét a hallottakkal kapcsolatban.

3.)

   Ismét összegyűlve összegeztük az előadáson hallottakat a kiscsoportok meglátásaival. Felszabadultan kérdezhetett bárki és válaszolhatott a kérdésre nem csak az előadó, hanem a résztvevők közül bárki. Igazán jó meglátások fogalmazódtak meg.

 

Végül haza indulva magunkkal vittük a jó találkozás és a jó beszélgetés, megvilágosodás élményét.

 

 

 

Facebook

Keresés

Elérhetőség

Levélcím:
3711 Szirmabesenyő, Iskola utca 26.

Parókus:  dr Szarka János 

Telefonszám:  (46) 421-691

Az oldalon lévők

Oldalainkat 9 vendég és 0 tag böngészi






"Noé bárkájának építése Szirmabesenyőn" nyertes projekt.

Kedvezményezett neve: Szirmabesenyői Görög Katolikus Egyházközség
Pályázat címe: "Noé bárkájának építése Szirmabesenyőn"
Azonosítószám: EFOP-1.3.7.-2017-00029
2018.02.01-2021.01.31.



"Hittel a szirmabesenyői családokért" nyertes projekt.
Kedvezményezett neve: Szirmabesenyői Görög Katolikus Egyházközség
Pályázat címe: Hittel a szirmabesenyői családokért
Azonosítószám: TÁMOP-5.5.1.B-11/2-2011-0192