Get Adobe Flash player

2012. november 9-én a „Fiatalok klubja” csoport összejövetel alkalmakor Tóth Dénes református lelkipásztor tartott előadást „A lelkiismeret. Szabadság, bűn-erény” címmel. (Képeket ide kattintva lehet megtekinteni.)

Már szokásosnak mondható módon ismét a Szirmabesenyői Görögkatolikus Templomban gyűltünk össze fiatalok és idősebbek, akikhez eljutott a hívó szó, hogy lelkünket Istenre kinyitva újabb ismeretekhez jussunk. 

 

Örömteli alkalom volt ez, hiszen más történelmi egyházhoz tartozó lelkipásztor tartotta az előadást, amely megerősített bennünket abban, hogy ne mindig a különbségeket hangoztassuk, hanem ebben a rohanó, lelkiismeretét is elveszítő világban fogjunk össze együtt Isten igéjének hirdetésében.

Az előadás elején a katolikus és református egyház lexikonjából is elhangzott a lelkiismeret szó definíciója, melyet később példákon keresztül egyre jobban megértettünk.

A következők hangzottak el: „A lelkiismeret népek és korok szerint más és más.” Gondoljunk vissza a korai civilizációkra, ahol elfogadott volt az emberáldozat. Isten Ábrahám egyszülött fiát, Izsákot kérte áldozatul, hogy bebizonyítsa Istenhez való hűségét. A történetben Isten angyala megállította Ábrahám Izsák felé tőrrel kinyúló kezét, ezzel végleg tudtára hozva a zsidó népnek, hogy Istennek nincs szüksége emberáldozatra.

A lelkiismeret elaltatható, megölhető, de léte nem megkérdőjelezhető”. Más és más a különböző emberek lelkiismerete, melynek fejlesztésére van lehetőség, ha helyesen működik a lelkiismeretünk, akkor jobban meghallhatjuk Isten szavát is. De a Szentírás szerint a nem hívő emberekben is működik a lelkiismeret, amely hol felmenti őket, hol pedig elítéli a tetteiket. (Szent Pál után)

Ha szétnézünk a „mai világban”, sok helyről közvetítenek kegyetlenkedéseket, vallási meggyőződésből eredő háborúkat, gyilkosságokat. Felmerül a kérdés, hogyan működhet annak az embernek a lelkiismerete? Hogyan tehetnénk jobbá a világot? Hogyan szólíthatnám meg a körülöttem téves lelkiismerettel élő embereket? Hiszen ahogy írva is van, „a bűn zsoldja a halál”. Minden erkölcsileg rossz tettünknek következménye van. A rossz rosszat hoz elő az emberből. Vajon paranccsal tudok-e jobbá tenni egy embert? Parancsolhatom-e neki, hogy szeressen? A válasz az, hogy nem. Csak úgy tudok hatni egy emberre, ha a lelkiismeretén keresztül szólítom meg, és ő maga belátja, hogy amit tett, ahogy élt, nem volt teljesen helyes. Fontos, hogy ne ítélkezzünk túl hamar, hanem próbáljuk megérteni, miért úgy, vagy éppen hogyan működik az az ember. Ha erre időt szánunk, már meg fogjuk találni a szavakat, amelyek eljutnak a szívéig, s ha odáig eljutnak, akkor nem fogja békén hagyni a gondolat, hogy „lehet, hogy igaza van neki”.

Mivel a lelkiismeretünk elhanyagolható, elaltatható, nagyon fontos, hogy minden nap megvizsgáljuk azt. Ehhez segítségül használhatunk lelki tükröt,vagy a tíz parancsolatot végig mondhatjuk. Talán a legfontosabb kérdés, hogy „Van-e harag bennem?”

A lelkiismeretünk hatással van a múltbeli, jelen és jövőbeli cselekedeteink megítélésére. Ezért előfordulhat, hogy egy-egy Isten-élmény közben/után visszatekintve az életünkre, más színben fogjuk látni tetteinket, felfedezünk hibákat, elhatározás születik, hogy mostantól másként szeretném élni az életem.

Fontos témákat érintett még Tóth Dénes tiszteletes a mai kor „lelkiismeretlenségéről”. Figyeljünk oda, mert megpróbálják elhitetni velünk, hogy akkor leszünk boldogok, ha megveszünk egy elektronikai eszközt, egy autót, egy házat, s mindehhez hitelt hitelre halmozunk. Ma el akarják venni a szabadságunkat, kiszolgáltatottá akar tenni a világ bennünket. A lelkiismeret felelősséggel is jár. Magam felé, a családom felé. Nem élhetek csak önző módon, nem adósíthatom el a családomat, hogy majd kilakoltatva a „rendszer” rabszolgája legyünk, s tönkre tegyem a családom életét. A lelkiismeretes ember felelős döntéseket hoz lelkiismerete szerint. A döntéshelyzetek miatt pedig állandóan tudnom kell különbséget tenni jó és rossz között, ehhez pedig mély lelki élet szükséges, ehhez pedig olvasnom kell Isten szavát, közösségbe kell eljárnom, hogy ismét halljak jóról és rosszról, önállóvá kell válnom, hogy a felelősségemet fel tudjam vállalni.

De hogy mi tesz szabaddá?

Az előadás végén elhangzott egy rész Szent Pál a filippiekhez írt leveléből, amikor azt mondja: „örüljetek az Úrban, ismét mondom, örüljetek!” Ezt a levelet Pál a börtönből írta. A lélek szabadsága nem helyhez köthető, mindig van remény a szabadulásra, ezt a szabadulást Jézus Krisztus hozta el nekünk, akit az Atya küldött, s végül eljött a Szentlélek, hogy megvilágosítson bennünket.

Boldogan akarunk élni? Akkor fejlesszük lelkiismeretünket, legyünk a Szentlélek temploma, ahol Jézussal, az Atyával együtt állandó szeretet kapcsolatban élhetünk. Valósítsuk meg ezt a szeretetkapcsolatot embertársaink felé is.

 

Az előadás után a kiscsoportos megbeszélésekre került a sor, majd ismét összegyűlve a templomban élénk párbeszéd alakult ki hallgatóság és előadó között.

 

Az alkalom a nyertes TÁMOP pályázat, „Hittel a szirmabesenyői családokért” projekt keretében valósult meg, ahol használtuk a nyertes technikai felszereléseket, fényképezőgépet, notebookot, és kivetítőt.

Facebook

Keresés

Elérhetőség

Levélcím:
3711 Szirmabesenyő, Iskola utca 26.

Parókus:  dr Szarka János 

Telefonszám:  (46) 421-691

Az oldalon lévők

Oldalainkat 11 vendég és 0 tag böngészi






"Noé bárkájának építése Szirmabesenyőn" nyertes projekt.

Kedvezményezett neve: Szirmabesenyői Görög Katolikus Egyházközség
Pályázat címe: "Noé bárkájának építése Szirmabesenyőn"
Azonosítószám: EFOP-1.3.7.-2017-00029
2018.02.01-2021.01.31.



"Hittel a szirmabesenyői családokért" nyertes projekt.
Kedvezményezett neve: Szirmabesenyői Görög Katolikus Egyházközség
Pályázat címe: Hittel a szirmabesenyői családokért
Azonosítószám: TÁMOP-5.5.1.B-11/2-2011-0192