BESZÁMOLÓ

Az EFOP projektünk keretén belül került sor a Film csoport foglalkozására, ahol közösen néztünk meg egy filmet és azt elemeztük, átbeszéltük. Ezen a foglalkozáson a The Butterfly Circus (Pillangó Cirkusz) című filmet néztük meg. A film előtt elmondtam, hogy angol nyelvű, de magyar feliratos lesz a film. A gyerekeknek ez nem tetszett, hiszen a digitális világban nem ehhez szoktak. A film előtt ismertettem a megfigyelési szempontokat. Előkészítettem a feldolgozását a filmnek. A filmet nagyon nagy érdeklődéssel és ami meglepő volt, egy hang nélkül nézték végig.

Első kérdésemre összefoglalták a gyerekek a történéseket: „A történet Willről, egy végtagok nélkül született fiatalemberről szól, akit különleges attrakcióként egy cirkuszban mutogatnak. Egy nap meglátogatja őket Mr. Mendez, a híres Pillangó Cirkusz igazgatója. Másnap Will megszökik és csatlakozik a Pillangó társulatához.” Itt fontosnak tartottam a két cirkusz összehasonlítását. A gyermekek felsorolták és összehasonlították a két cirkuszt. A Carneval Cirkuszt mutogatósnak, míg a Pillangó Cirkuszt mutatványosnak neveztük el. Míg az elsőben azt láthatták az emberek, hogy valaki máskép született (pl.: szakállas nő, sziámi ikrek, gigászi súlyú nő, tetovált ember, végtag nélküli ember) addig a másikban a tudásukon, tehetségükön alapuló attrakciókat nézhettek meg. Láthatták az erős embert, a szabaduló művészt, az akrobatát a levegő királynőjét, artistát stb. Will élete is hatalmas fordulatot vett, amikor átszökött a Mendez által irányított társulathoz, akiknek köszönhetően megváltozik a képe önmagáról és a többi emberről alkotott képe is. A gyerekek pontosan idézték a filmből, hogy az első cirkusz igazgatója úgy konferálta be Willt, hogy „akinek az Isten hátat fordított”. A másik cirkuszban úgy tekintettek rá, mint „bátor lélekre” és hogy „csodálatos, mint a holdfény”. Will egy erős önismereti folyamaton megy keresztül a filmben, amelynek nagy szerepe van abban, hogy megtalálja önmagában az értékeket, hiszen Istennek mindannyian értékesek vagyunk. Meg kell küzdenünk a nekünk rendelt adottságainkkal (talentumainkkal jól gazdálkodni- a gyerekek ügyesen Bibliai vonatkozást is megtalálták), és fel kell fedezni azt, hogy az eredményeink micsoda értékeket rejtenek magukban. A gyerekek nagyon szépen párhuzamot vontak a hernyó, báb és pillangó kibontakozásában és a film szereplőinek átalakulásain is. Záró beszélgetés a fogyatékos emberekkel kapcsolatos tapasztalataikról szólt. Nagyon érzékenyek a gyerekek és rendkívüli volt, hogy mondtak több személyes tapasztalatot is az életükből.

2 BESZÁMOLÓ

A Film csoport második csoportfoglalkozása előtt nagy izgalommal vártam a gyerekeket, hogy máskép fogják-e értelmezni a filmet, mint az első csoport. A Pillangó Cirkusz megtekintése után a tapasztalatok megbeszélésére került sor.
Szempontok a film megtekintése előtt: Mit jelent, ha valakire azt mondjuk fogyatékos? 

Találkoztatok-e már fogyatékos emberrel? Ha igen, hogyan?
Mit éreztetek, vagy tapasztaltatok a fogyatékos emberrel kapcsolatosan?
Hogyan érezhetik magukat a fogyatékos emberek az ép társaikkal szemben?
Fogyatékos vagy különleges?

A gyerekek kérdésként tették fel, hogy a film színvilága miért ilyen volt. (aranybarna, néhol egy -két színnel). Érdekes, hogy a másik csoport csak a hangra figyelt. Itt fontosabb volt számukra a képi világ.
Felismerték, hogy a történet Amerikában játszódik (1930 évek tájékán). Elmondtam, hogy a gazdasági válság csúcsán játszódik, amikor a munkanélküliség és a szegénység nagyon-nagy méretű volt. Ezt akarták a film készítői a színvilággal kiemelni.
Összehasonlították a két cirkuszt. A Carneval Cirkusz torzszülött bemutatókat tart, addig a Pillangó cirkusz SZÍNT, örömöt és vidámságot visz a mindennapok boldogtalanságába. A gyerekek érzelmeket írtak a színes papírokra és a két cirkusz feliratához ragasztották. Willt is jellemezték, hogy hogyan alakult át boldogtalan, dühös elégedetlen emberből olyan emberré, aki nem fogyatékosnak, hanem „különlegesnek” látja magát. Több helyen találkozhattunk a filmben példamutatással, amit jól felismertek a gyerekek.
Egyik ilyen az erős ember volt, aki egy kisfiút arra ösztönzött, hogy ő is lehet erős ember. De ezt nem dicsekvően tette, hanem dicsérte az édesapját, hogy a városban ő a legerősebb. Olyan példát állított elé, amit eddig lehet, hogy észre sem vett. Beszélgettünk a példaképekről. Egyik gyereknek sem a szülei a példaképei ebben a csoportban. Inkább olyan emberek, akiket nem ismernek jó és távol vannak és a média mutatja őket. Második példamutatásként a gyerekek Mendezt említették, amikor nem engedte, hogy megdobálják a gyerekek a Willt. Nem papolt, nem szidott le senkit, csak cselekedett. Határozottsága a többiekre is átterjedt.
Harmadik példamutatásként Willt említették, aki egy mankós kisfiúnak adott reményt, amiért az édesanyja nagyon hálás volt.
A gyerekek szerint Will képes volt a varászt átadni a többi embernek.
Meséltem nekik, hogy ő egy ma is élő ember (Nick Vujicic), aki előadókörutakon járja az Egyesült Államokat ma is és mindennapi HITÉRŐL beszél az embereknek, hogy fogyatékosként is lehet teljes életet élni.
A gyerekek azonnal rákerestek az interneten és megnéztünk egy rövid részletet egyik motivációs beszédéből. Úgy érzem, hogy ezt már nem filmen látták, hanem egy valóságos, élő embertől, így még hitelesebb volt a film mondanivalója számukra.
Bíztam benne, hogy a gyerekek felfedezik az összefüggést a cirkusz neve, a hernyóból lett pillangó, valamint Will (és társai) átalakulása között. Kérdéseimet így igyekeztem megfogalmazni is, azonban inkább itt is a pillangó színeire a szereplőkkel való összefüggésére és a szabadságra irányították a figyelmet. Fontos pillanatnak tartották, amikor elengedték a pillangót és azt, hogy a címben szereplő cirkuszban is szabadok voltak a szereplők.
Szirmabesenyő, 2019. …..

3 BESZÁMOLÓ

A harmadik filmcsoport korosztályban idősebb, mint az előzőek. A film (Pillangó Cirkusz) megtekintése előtt elmondtam a megfigyelési szempontokat:
Hogyan változott meg a film főszeplőjének (Willnek) önmagáról alkotott képe?
Hogyan változott meg az emberek véleménye róla?
Mit jelent az, hogy a „szépség a szenvedésből fakad” ?
Miért mondja a Pillangó Cirkusz igazgatója Willnek, hogy az az előnye, hogy különbözik a társaitól?
Szerinted jól bánt Willel Mr. Mendez, az igazgató?
Miért választotta a cirkusz éppen a „Pillangó” nevet?

Ez a csoport is rendkívül fogékony volt. Jól értelmezték a filmet és az egymás iránti szolidaritásra is figyeltek. Érzelmileg befogadók és elfogadók voltak. 

Elmondták a gyerekek, hogy a Pillangó Cirkusz az érzelmeiken keresztül hatot rájuk. Érdekes volt, hogy ez a csoport egy másik fontos problémát is „kihallott” a filmből: ha magunkkal nem vagyunk tisztában, akkor a környezetünk is így fog ránk nézni”.
A kérdésre, hogy a „szépség szenvedésből fakad”, nagyon helyesen azt fogalmazták meg, hogy a küzdelem hoz csak igazi gyümölcsöt (bár néha jó lenne anélkül is hozzájutni valamihez).
A gyerekek arra a kérdésre is válaszoltak, hogy a mai világban milyen szakmája lenne Mr. Mendeznek. Lehetne menedzser, pszichológus stb.
Nagyon fontos momentum volt a tónál, amikor Willnek senki sem segített „átkelni és felállni”. Több gyerek segített volna neki, mindenképpen, aztán a beszélgetés során rájöttek, hogy milyen fontos, hogy képesnek tartunk valakit valamire és bízunk benne. Sokak számára ez a fajta gondolkodásmód alapvetően más, mint amit a segítségnyújtásról tanulunk, vagy várnak el tőlünk. Több gyerek könnyes szemmel nézte végig, ahogyan próbálkozik Will. Lehetetlennek tartották ők is. Mikor a tóba esett, azt hitték (megállítottam itt a filmet), hogy meg fog halni.
Megfogta ezt a csoportot is a szegénység bemutatása. A Pillangó Cirkusz társulata is sokat nélkülöz, de mégis elégettek és boldogok voltak. Fontos volt ennek a csoportnak is a szabadság, hogy bármikor elmehettek volna.
Ez a csoport nem a hernyóval ás pillangóval jellemezte a szereplőket (honnan jöttek és mivé váltak), hanem a második esély fogalmát használták rá.
Kicsit beszélgettünk a fejünkben létező akadályokról is.
A gyerekek szerint érdemes volt megnézni a filmet, de ezt ha otthon belekukkantottak volna egy pár percet, akkor nem nézték volna végig.
Úgy érzem a gondolatébresztés sikeres volt a csoportokban.

További képek ide kattintva elérhetőek.

 

 

 

Facebook